Weer terug in Nederland

16 juni 2023 - Puttershoek, Nederland

11 juni

De reis naar Khao Sok verliep redelijk voorspoedig. We hadden ruime plekken in de bus en hij reed stevig door, helaas duurde het wel erg lang voor een plaspauze dus daar waren we na ruim 2,5 uur rijden wel aan toe. Bij aankomst stond er een pick up auto klaar, fungerend als taxi,  waarbij we in de achterbak mee mochten reizen en bij het hotel afgezet werden. Natuurlijk was de gehele reis lekker zonnig geweest, maar zodra we de trap op moesten naar het hotel begon het keihard te regenen. Het zou nog wel een stukje lopen zijn naar onze kamer, nouja kamer.. het was een bungalow op palen hoog in de lucht met een heel smal trappetje, daarom wachtte we bij de receptie. Van dat reizen hadden we trek gekregen, maar als we nu wat op moesten zoeken waren we totaal doorweekt geraakt. De receptionist gaf aan dat we ook gewoon wat eten konden bestellen, dus dat hebben we gedaan. Een pasta voor Pascal en fried rice voor Milou, alle twee even smaakloos. Maar we hadden honger, dus hebben het wel weg kunnen werken. Nadat de regen is gaan lukken hebben we onze weg de lucht in vervolgt en zijn we in het huisje gaan kijken. Tussen de bomen en vlak bij de rivier hadden we een simpel hutje op palen met een een bed en badkamer, maar ook een ruim balkon!

We maakte ons klaar voor de avondactiviteit, de olifant bezoeken! We waren vlak bij een sanctuary, die gelukkig goed aangeschreven stond, waar twee olifanten opgevangen werden die gered waren. Een van de olifanten had wat maagproblemen en werd ergens anders verzorgd, maar de andere olifant (Wassana, 44 jaar) stond ons al op te wachten om het bakje bananen wat wij hadden gekregen op te peuzelen. Deze olifant was gered uit een houtkapbedrijf waar zij hout moet verslepen. Toen ze 20 jaar geleden gered is, was ze ontzettend mager en hebben ze haar enorm aan laten sterken. Ze is nu ruim het dubbele van haar gewicht toen, dus toen flink ondervoed. Daar is nu geen sprake meer van, want we kregen elk een mandje met bananen om te geven en daarna nog twee kruiwagens met bananenplanten. We waren samen met een gezin van 5 uit Schotland en om de buurt mochten we de olifant voeren. Na een uurtje had de olifant wat lichaamsbeweging nodig en werden wij weer terug naar het hotel gebracht, we boden het gezin een lift aan omdat ze aan ons vroegen hoe ver het centrum was.. nou nog best een stukje, dus die reden mee in het busje en werden ook netjes afgezet in het centrum. We gingen een hapje eten en daarna terug naar ons hutje waar we nog een spelletje hebben gespeeld en wat beesten in de kamer hebben doodgemaakt voordat we in het smalle bedje gingen liggen.

12 juni

We begonnen de dag met een ontbijtje in het hotel, een heerlijk scrambled eitje met… ui erdoorheen, gadverdamme. Ook konden we het ontbijt niet afmaken omdat we werden opgehaald om onze volgende activiteit te doen. Een 2 daags programma met overnachting op het Cheow Lan (stuw)meer. We dachten onze grote backpacks mee te nemen, maar er werd ons toch aangeraden om een kleiner tasje in te pakken. Dus dit hebben we dan ook maar gedaan, met enige stress wat we mee moesten nemen. Een uurtje met de minivans, korte stop om nog wat boodschapjes in te slaan en daarna nog 1,5 uur met de boot tot we bij de huisjes aan zouden komen. In de bus en vooral in de boot merkten we dat er veel Nederlanders aanwezig waren bij dit tripje. Er zullen ongeveer 40 mensen mee zijn gegaan waarvan er zeker 15 Nederlands waren. Wij vonden het wel gezellig! Al snel hadden we een klik met twee andere stellen en bij aankomst hebben we met zijn alle geluncht. Daarna hadden we 5 uur vrije tijd om te zwemmen en kajakken, dus dat hebben we dan ook gedaan. Eerst zwemmen want er waren nog geen kajaks vrij. Maar natuurlijk.. ging het keihard regenen en kwamen we snel uit het water. Daarna klaarde het weer op en waren de meeste kajaks vrij zodat we er beide een konden nemen. Alle twee op een leek ons toch niet zo’n goed idee ivm zinkingsgevaar. Vlak bij de huisjes lagen meerdere eilandjes, hier zijn we heen en omheen gevaren.

Rond 5 uur moesten we ons klaarmaken voor de bootsafari, op zoek naar wilde dieren zouden we 1,5 uur rond gaan varen. Iedereen hoopte natuurlijk op olifanten, omdat deze tour wel bekend stond om het zien van deze dieren. Echter werden we al snel teleurgesteld door onze gids die aangaf dat we geen olifanten zullen zien, die zijn allemaal naar het noorden vertrokken ivm het regenseizoen wat bijna gaat beginnen. Jammer dat ze daar niet even mee hadden kunnen wachten. Wel hebben we meerdere aapjes gezien die door de bossen aan het slingeren waren. Ook een grote stier, waar absoluut niet op gejaagd werd en wat vogels. Helaas hebben we geen andere wilde dieren gezien, maar morgen was er nog een kans met de ochtendsafari..

Eenmaal teruggekomen bij de huisjes stond het diner klaar, verschillende Thaise gerechten met natuurlijk rijst. Na het eten hebben we met die twee andere Nederlandse stellen gekletst en spelletjes gespeeld, zover dat kon want dat had niemand meegenomen. Maar met een een blaadje en een pen kom je gelukkig al een heel eind om bijvoorbeeld een spelletje wie ben ik te spelen.

De volgende ochtend moesten we om 6.30 uur klaarstaan voor de ochtendsafari! Erg vroeg, maar we waren benieuwd wat we nu weer zouden zien. Helaas was het weer niet heel spannend, behalve een paar apen van een afstand en een verraan in het water en later op het land. Na de safari konden we aansluiten bij het ontbijt en daarna moesten we onze spullen inpakken. De hutjes op het water waren trouwens echt wel heel leuk, maar hadden weinig luxe. Er lagen twee tweepersoonsmatrassen op de grond en er was een badkamer, voor de deur hadden we een klein terrasje en de vlonder waar we overheen moesten lopen. Maar daarna was direct het water en een prachtig uitzicht op de jungle en de bergen, dat maakte alles goed. We waren trouwens erg verbaasd en blij natuurlijk dat er maar weinig insecten waren, of onze deet die we hier gekocht hadden werkt gewoon super goed..

Na het inpakken van de spullen vertrokken we met de boot naar de volgende activiteit. We zouden eigenlijk door een grot gaan trekken, maar omdat er al veel regen was gevallen nog voor het regenseizoen was begonnen was de grot eerder dichtgegaan.  Daarom hadden de gidsen besloten dat we wel een waterval konden beklimmen. Met het clubje Nederlandsers begonnen we vol goede moed met klimmen, dit was toch nog wel vrij stijl en uiteraard veel water waar we ook doorheen moesten lopen. Pascals missie om zijn schoenen droog te houden heeft hij snel opgegeven want dat was echt onmogelijk, Milou was beter voorbereid met sandalen aan. Echter zag Milou het al vrij snel niet meer zitten en besloot ze op te geven, maar toen ze iedereen naar boven zag gaan is ze er toch achteraan gehobbeld. Met Pascal vooral aan en Milou achteraan hebben we de top bereikt! Nouja.. zo spannend was de top niet, want het was geen uitzichtpunt zoals we hadden verwacht, maar een boom die helemaal scheef groeide. De tocht naar beneden was net zo’n uitdaging als naar boven omdat het glad was en soms ook hoge stappen waren.

Pascal verstapte zich een keer en ging bijna onderuit, maar hij wist zichzelf nog net op te vangen. Milou daarentegen wilde in een plas stappen, met hand van Pascal weliswaar, maar deze plas was een stuk dieper dan dat we beide dachten en Milou ging zo met telefoon en al kopje onder. Ach, wel lekker afgekoeld. We gingen weer verder en nog geen meter verder viel Milou weer in het water, over een houten stronk. We waren inmiddels bijna beneden en gingen rustig de berg af. We waren bijna bij de boten waar iedereen op ons en nog een paar mensen aan het wachten waren en perfect uitzicht hadden hoe Milou vol met haar billen in de modder gleed. Tja, dat soort dingen gebeuren wel eens. Terug bij de huisjes hadden we nog een lunch tegoed en daarna voeren we weer naar het vaste land.

We werden afgezet bij ons volgende hotel, in Khao Sok. Dit was ook een sprookjesachtig huisje, gemaakt alsof het in een boomstam zat. Wederom een smal bedje maar ook een bad! En dit bad werd gevuld met water wat eerst door een soort waterval ging en uiteindelijk in het bad terechtkwam. We waren moe en voelden ons vies van het niet kunnen douchen en zweten tijdens de hike door de waterval. Daarom namen we eerst een goede douche en in de avond zijn we uit eten geweest met de 2 stelletjes om de trip goed af te sluiten, dit was wel gezellig.

Pascal is helaas ziek geworden in de nacht, buikgriep wat nog net niet uit z’n oren kwam.. dus Milou is in de ochtend naar de apotheek gegaan om wat pilletjes op te halen tegen onder andere de misselijkheid.

Maar op 14 juni moesten we door reizen naar Surat Thani om vanuit daar de volgende dag met het vliegtuig terug naar Bangkok te gaan. Een twee uur durende busreis, met gelukkig heel veel beenruimte dus een klein dutje was zeker mogelijk. Aangekomen in Surat Thani kwamen we uit op een busstation, vol in de brandende zon en een taxi chauffeur die niet goed wist waar het hotel zat. Uiteindelijk bij navragen wist hij waar we heen moesten, maar omdat Milou niet goed kan afdingen hebben we hem eigenlijk wel een beetje teveel betaald. Pascal was allang blij dat we aangekomen waren bij het hotel, maar we moesten het hotel nog betalen en voor de borg hadden we niet genoeg geld meer. Daarom is Milou maar even gaan pinnen, in de hoop een 7-eleven tegen te komen. Dit is een populaire winkel die overal te vinden is en waar alles vrij goedkoop is, maar helaas niet te vinden.

In het hotel is Pascal snel op bed gaan liggen en heeft Milou nog wat kleding met de hand gewassen omdat het meeste wel echt op was. Daarna toch nog een keer op expeditie gegaan op zoek naar een 7-eleven voor een tosti die ze daar gelijk door je afbakken. Tijdens deze zoektocht, zeg om de hoek, was een doe-het-zelf wasserette waar we de kleding gewoon in de wasmachine hadden kunnen gooien.. nouja, Milou had weer even een bezigheid. En, eindelijk hadden we dragonfruit gevonden, bij een klein groente kraampje met een Thaise mevrouw die geen woord Engels wist. Maar het was gelukt en op de hotelkamer hebben we hem geslacht met een theelepeltje… een zakmes was in dit geval toch best handig geweest, maar die hadden we niet bij ons.

Na weer een vervelende nacht moesten we met het vliegtuig naar Bangkok, dit was gelukkig maar een uurtje vliegen en omdat het een binnenlandse vlucht was zijn we ook niet te vroeg naar het vliegveld gegaan. We konden bij het inchecken en de douane zo doorlopen en wachten bij de gate. Eenmaal aangekomen in Bangkok hebben we weer een taxi genomen naar het hotel, waar Pascal wederom niet veel fut meer had. Daarom is Milou weer alleen op avontuur gegaan, met een fruitshake op zak terug naar het hotel en afgeleverd bij Pascal voor de vitamientjes. Daarna is Milou weer terug de drukke straat ingegaan, op zoek naar een massage salon. Maar deze keer geen harde thaise massage, een olie massage zou toch wel wat zachter zijn… Milou werd naar een kamer geloodst en daar begon de kokosnoot olie massage, ze begon alleen net zoals bij die thaise massage te duwen op benen en rug. Maar daarna werd het gelukkig minder hard en was de kokos goed te ruiken. Met thee toe kwam Milou weer helemaal ontspannen in een hele drukke straat terecht, snel naar het hotel om daar wat te ontprikkelen.  De volgende dag zouden we weer terugvliegen naar Nederland, een reis van 12 uur.

Helaas hebben we geen kans gehad om souveniertjes te kopen, want we dachten… dat doen we de laatste dag in Bangkok wel. Maar ach, we hebben een koelkastmagneetje van het vliegveld en de mooie herinneringen, foto’s en video’s.

1. Loes Soepnel-van Liere:
    19 juni 2023
    Wat hebben jullie veel gedaan en gezien, Milou en Pascal! Akelig dat Pascal zich zo beroerd voelde. Is hij weer helemaal beter?

Of jee, jouw valpartijen en uitglijders! 😣

Ik heb veel, maar niet alles gelezen. De reden: ik was zelf met vakantie! Erg leuk dat je zo'n reisblog schrijft!, Milou.

Groetjes, succes met het 'gewone (ook hier warme) leven,

Loes